TRITONS LOGBOG 2020

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 7. december 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Hej alle. Det er et godt stykke og flot arbejde, der er påbegyndt af Allan, Jesper og Torben. Jeg arbejder pt. på ryglæn. Det er muligt allerede nu at komme igang med at slibe løsdele til apteringen. Delene står i skuret, det er bare med at komme igang, så vi kan koncentrerer os om skroget til foråret. Jo mere der er færdigt, jo før kan vi komme i vandet.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 1. december 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ski…flot svejsearbejde lavet af Allan!

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 23. november 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så gik JU & TMV i gang med at få løsnet alle de gamle rustne bolte, der sad ved flangekoblingen agter på skrueakselen. Vi blev nødt til at tage roret og knæet helt af. Det lykkedes efter ca. 5 timers kamp med hele værktøjskasse i brug.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 7. november 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton er dækket over for vinteren, motor tømt for vand, olie i cylindere, støvsuget for blade. Tilstede – Christian, Allan, Karsten, Torben og Finn
kl. 12 var der suppe, hvor vi kort drøftede landsætning. Der var enighed om at i 2021 skulle Triton på land før Fur 1 og at der skulle vinterdækkes samme dag så vi ikke skal bruge 2 lørdage. Landsætningsmøde er hermed sløjfet. Næste møde bliver generalforsamling i feb. 2021. Indkaldelse følger..
Mh. Finn

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 31.oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så er Triton på land. På lørdag d. 7 nov. Skal vi dække hende til. Vi mødes kl. 10 der spules indvendig og dækkes til for vinteren. Tak for godt samarbejde i dag. Hun er ikke så svær at handle, når alle tager fat. TAK. Også tak til Henrik for det lune👍
På lørdag serverer jeg suppe, når vi er færdig. Ses. 👍🤩

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 31.oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så kom vi endelig op! Men vi skulle først have flytte alle de OK joller væk, og derefter skulle Fur1 på plads, og man skulle tro, at det var første gang, vi gjorde det ! For hold da op det tog sin tid, og der var mange kaptajner.
HW havde lavet frikadeller og ostehapser med skønt brød til, et dejligt indslag og meget tiltrængt, så ventetiden blev kortere.
Så kom vi så langt om længe til os selv, det gik nogenlunde, men det er da første gang, at Triton var på tværs i forhold til slæbestedet, men vi kom da over på plads, godt brugte og lidt slidt. Så alt i alt en god dag.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 23+24.oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Jeg har trukket Triton over til hendes nye plads, inden hun skal op! Så nu kan dem, der har lyst og tid begynde at tømme båden og sætte det over på plads i vores skab.

Tror ikke, det er realistisk, at vi får sejlet mere i år.
Tak for kampen – Håber, at vi er klar til at lave de ting, som blev aftalt i løbet af vinteren.
Men vi ses alle på næste lørdag d. 31/10-20 kl 10:00 til optagning, for der er hun jo tømt for løst grej i den kommende uge.
Kassemesteren

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 14. oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton sejler ikke. Karburator afmonteret.
Mvh. Allan

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 13. oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Motoren starter, men går ud efter ca. 2-5 sekunder. Jeg har justeret karburatoren (blandingsskrue og tomgang), hvorefter den tilsyneladende går normalt. Dog virker den ikke til at være stabil. Måske holder blandingsskrue og tomgangsskrue ikke deres positioner. Jeg overvejer at skrue dem ud og rense dem i benzin. Det er også muligt, at der er snavs i karburatoren. Der er mere os i udstødningen end normalt. Måske, der kommer for meget olie ind gennem indsugningen fra krumtaphuset. Måske denne olie gelatinerer med ethanol fra benzinen? Måske ??????
Sejlads på eget ansvar med risiko for motorproblemer. I så fald prøv at justere på karburatoren. Husk at kontrollere oliestand ved hver sejlads.
Mvh. Allan

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 13. oktober 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/3
Benzin påfydt: 3,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 1/3
Bemærkninger – evt. fejl:
Motor svær at starte. Har forsøgt 5 gange, men den stopper efter ca. 10/15 sek. Har opgivet at forsøge flere gange! Øv!
Henrik

Logbog ført af: Torben Vester 
Dato: 12. oktober 2020
Vejr:
Vindretning:
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/2
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 1/3
Bemærkninger – evt. fejl:
Dejlig tur først i tåge derefter sol, søen rundt Yf, Frederiksdal, op langs Nørreskoven , Farum , Birkerød , Yf
Motor gik fint, men går ud ved tomgang periodevis, og gearskift har stadigvæk lidt problemer frem > bak og omvendt.
Det er lige før skoven skifter farve, flot syn!

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 12. oktober 2020
Vejr:
Vindretning: N
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Nogen sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 2/3
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 1/2
Bemærkninger – evt. fejl:

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 11. oktober 2020
Vejr:
Vindretning: S
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 0,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl:

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 7. oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:

Tryk for at se referat af oktobermøde

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 3.oktober 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Har her idag lige lagt et par ekstra fender på Triton pga vindretning
T

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 30. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ref. Henriks log fra i dag:
Gear-vælger split til venstre næsten nederst der går på.
TMV

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 30. september 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 2
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 3,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Sviptur til vejlesø. Efter et kort ophold og opstart der tog gearet fat med en lille forsinkelse. Ellers ingen problemer.
Henrik

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 28. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Finn og jeg tror vi fik klaret geaet! Det var kablet, der var hoppet ud af beslaget ved gearvælger. Pt. har vi kun givet det et par omgange med gaffatape, for at holde det på plads , se foto. På sigt skal det laves ordenlig!

Logbog ført af: Christian Prahn
Dato: 27. september 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 5
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Næsten fuld
Bemærkninger – evt. fejl:
Havde 2 gg. svært ved at komme i frem gear.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 24. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Hej alle!
Det har været mig en stor fornøjese i dag at se det engagement, der blev lagt for dagen ! JU var allerede i gang før kl. 10, da jeg ankom. Han kørte efter nye stumper i flere butikker og fandt så en løsning.
CP og jeg var gået i gang med at rengøre båd og motor for olie med petroleum. Vi bugserede Triton over til honnørbroen, hvor vi kunne vaske med varmt vand og sæbe og støvsuge resten af olien og vandet helt op, så hun var helt tør. Ny olie påfyldt, alt efterset chekket og afprøvet, nu er hun glad igen og spinder som en mis !
Og er SEJLKLAR IGEN
TAK for en god team-indsats!

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 23. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Problem med motor – Triton må IKKE sejle, før det er løst.
TMW

Logbog ført af: Torben Vester 
Dato: 23. september 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 5
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 3,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Så gik motor ud i Gabet ! Der var olie over det hele bare ikke i motor. Jeg blev bugseret hjem af FS, som hentede mig ved Høje Klint. CP har fundet fejlen – det er dette rør, der er knækket over

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 22. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Jeg bliver så glad og stolt, når jeg går på vores hjemmeside. Stor ros til Poul 👍🤩

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 20. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ja den sten/grund ligger langt ude, der skal holdes god afstand til bøjer ved kanal, derefter holdes midt i mellem bøjer mod broen. Triton er ikke den første og heller den sidste der er blevet grundejer ved Frederiksdal.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 19. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Jeg har været ude her til morgen og tale pænt til Triton og se, om hun skulle have plaster på! Men det var heldigvis ikke nødvendigt! Måtte undskylde, at jeg ikke var opmærksom nok 😢 samt ae hende lidt. Go’ lørdag.
T,

Logbog ført af: Torben Vester 
Dato: 18. september 2020
Vejr:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 4
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Første stop Vejle Sø. Synes at gearet ikke rigtigt tager fat, før der kommer lidt omdrejninger på motor!!

Nåh så skete det…..!

Jeg ramte en sten ved Frederikstal fribad ret langt ude 25 -35 meter fra den række bøjer, men Triton gled hen over med en fart på ca. 3,5-4,0 knob!
Tak for det 😅 , men blev da forskrækket 😢 ! Men der mangler jo også ca 41 cm vand i søen. Ellers gik resten af turen fint søen rundt, og hun spinder jo som en kat – skønt.

Logbog ført af: Jesper Ulslev
Dato: 17. september 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Her bedt Torben om at fylde additiv på, inden han sejler i morgen.
En dejlig tur søerne rundt. Medbragt kaffe i Holte Havn. Motoren kører som en drøm. Den lader flot og intet bliver for varmt. Med fuld gas målte vi 6,2 kn mod sø og vind. Torben hørte kun lænsepumpen en gang.

Logbog ført af: Poul Stilling 
Dato: 16. september 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 8
Vejrlig: Nogen sol 
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
En blæsende aftentur på søen. Afgang fra YF ca. 17:30 til Vejle Sø, hvor vi i læ kunne drive roligt og nyde en sandwich og en alkoholfri Carlsberg.
Alt godt med Triton og ingen lænseproblemer (2 gange på en time). Tilbage i YF inden solen forsvandt.
(Strømstikket “kører som smurt” – tak Torben ! :))

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 16. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Jeg har idag “smurt” lidt olie på og i strøm-stikket 220V ~ til Triton! Da jeg så hvor fast det sad, da HW prøvede af få det af i går!
Og det skal IKKE skrues men tages lige bagud og modsat, når det skal på.
PS! Hvis I gør det selv (smører med olie), så husk at tage strømmen på land først, ellers kan det være en kort vej til kirkegården. Se foto og venligst lav den lille bue på el-tilførslen.

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 15. september 2020
Vejr:
Vindretning: SV
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 3,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
YF til midt storsøen hvor ophold i ca. 2.5 time. Konstaterede lænsning ca. hver 5 min. Forsøgte at finde utætheden dog uden held. Der er jo flere små, men ingen nye større så vidt jeg kunne se. I vejlesø og i YF mødte vi folk der udtalte deres beundring over Triton. Henrik

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 14. september 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 2
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Eftermiddagstur til Høje klint med 1/2 times ophold. Ca. 5 min efter genstart blev motorgang lidt ‘urolig’ en kort overgang. Gik ned på tomgang i ca. 1 min og derefter op på 1/2 kraft. Herefter ok tilbage til YF.
Henrik

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 14. september 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Vi fik testet varme & volt & amp og det ser meget fornuftig ud ! Temp stiger ved tomgang , men ikke alarmerende ! Så det er godkendt , vejlesø og retur

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 11. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så blev det dagen, hvor relæet blev udskiftet af Søren Frederiksen, og jeg var “stik i rend dreng” og prøvede at underholde lidt.
Relæet har nu fået ny plads på motor og nye kabler. Resten af installersionen laver vi i løbet af vinteren.
Men venligst stadigvæk se og mærk efter med hensyn til varme!
En anden ting! Hvis man rammer nogle “bander” med båden, så venligst skriv det i loggen, hun er jo ikke en radiobil vel 😁

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 10. september 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 5
Vejrlig: Nogen sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: Næsten fuld
Benzin påfydt: 0,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Tur til Vejlesø og retur. Skylder 2 ltr.
benzin. Dækslet på tanken var skruet så hårdt ,at det ikke var til at løsne. Lige en anden ting! Hvis hæk flaget er vådt efter sejlads bør det ikke rulles sammen, men stilles til tørre for at undgå at det bliver jordslået. Ellers iab.
Henrik

Logbog ført af: Poul Stilling 
Dato: 8. september 2020
Vejr:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 7
Vejrlig: Nogen sol 
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
En herlig sejltur i blæsevejr. YF / Vejlesø og frokost i Holte Havn / Farum / Lille Kalv / YF.
Triton er tørstig i modvind, men motoren kører perfekt – (og uden lugt – tak Jesper 🙂 )

Logbog ført af: Jesper Ulslev
Dato: 4. september 2020
Vejr:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 5
Vejrlig: En del sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 2/3
Benzin påfydt: 8,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Herlig tur Vejlesø, Farum, Frederiksdal og hjem til YF. Glemte at hilse på Torben i Holte Havn (så ham ikke). Alt var OK ved start. Motoren kørte perfekt. Ingen utætheder eller lugt og fin temperatur på såvel motor som dynastarter. I A B som Henrik ville have skrevet.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 2. september 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
JU fik lavet det lille rør, som foto viser ! Det ser ud som om, det virker ! Ingen os og ingen benzinlugt. Vi fik testet det i havnen i ca. 15 min med motor belastning på ca. 50 – 65 % power ! Dejligt ! Flueben ✔ ved den. selv gik jeg bare til hånde.
SF har set på vores el-installation, og vores relæ er stået af ! Han bestiller et nyt ( et no name ) ! “Derfor billigt” . Til vinter SKAL vi have lavet alt el om, og det skal placeret anderledes på skottet tæt på batteriet.
Så pt – undgå meget langsom fart og tomgang i lang tid

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 31. august 2020
Vejr:
Vindretning: N
Vindstyrke m/s: 4
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 2,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Fin tur til lillekalv og retur. Flot solnedgang. Ingen problemer.
Henrik

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 31. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Check af motor, udstødningslugt i motorrum skyldes manglen indsugnings dæksel på kaburator. Dækslet eftersøges. Jesper laver en midlertidig løsning.
Kaburatordækslet til indsugning fører udluftning fra krumtaphuset ind i kaburator, dækslet er en nødvendig del af motor.
Søren, Jesper, Torben og Finn

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 31. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vi (som anført) SF, FS, JU og jeg gik ud i Triton box ombord og så på, hvad det var, vi (mange) har observeret  – os og benzinlugt og hvor det kommer fra. Der var lagt op til, at der var 3 opgaver, men blev kogt ned til 2.
1. : Os / udstødning. Dette ser JU på med en midlertidig løsning. Dele af kaburator mangler (luftindtaget) – Dette var i gamle dage drejet over i mod det lille “hul” på motorblokken, hvorfra der kommer os og benzinlugt (se evt. foto af motor) – meget tydelig at se. Nu prøver JU at løse dette med en lille slange.
2. : El – Venligt ikke-medlem af lauget SF, laver et el-diagram, som det ser ud nu og måske den vej kan se, hvor den eventuelle fejl er og løse den. Vi ved jo, hvordan en original el-installationen skal se ud (se diagram i vores dokumentfolder på webben).
FS og TMV hjælper til, der hvor der er brug for det efter aftale.

Logbog ført af: Poul Stilling 
Dato: 30. august 2020
Vejr:
Vindretning: N
Vindstyrke m/s: 2
Vejrlig: En del sol 
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/2
Benzin påfydt: 13,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Problemfri sejlads. Motor eksemplarisk – dog stadig  kraftig benzin- / udstødningslugt, når man står på “broen”. 
Oliestand fin – aksel-møtrikker løse og efterspændt før start.
Sejlads uden låg på motorkassen.
Lænser fint – ingen problemer.

Herligt at være på søen for første gang i 2020. Fantastisk vejr og stegende hedt, når skyerne ikke dækkede for solen – stort set ingen vind.
YF / Farum / Frederiksdal / Lille Kalv / Store Kalv / Vejlesø / coffee to go i Holte Havn / YF.

Pas på ikke at trække for hårdt i rundstok på taget i SB side – den er mør / knækket.

Logbog ført af: Christian Prahn 
Dato: 29. august 2020
Vejr:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 2
Vejrlig: Nogen sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/2
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 1/2
Bemærkninger – evt. fejl:

Logbog ført af: Allan Christensen 
Dato: 29. august 2020
Vejr:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Let regn / sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: Næsten fuld
Benzin påfydt: 0,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Torben og jeg sejlede en testtur forbi Birkerød, videre ud i Gabet og herefter hjem igen. Forinden var spændbånd til benzinslange før karburator flyttet på plads og efterspændt. Karburator virkede tør og benzinlugt aftog. Motorgang normal. Måske skyldes en væsentlig del af olielugt i motorrum det lille udluftningshul ved oliesensor. Ingen lækager ved lydpotte og udstødniongsslanger blev opdaget. Dynastarter med ok temperatur det meste af turen, men til allersidst blev den for varm. Muligvis målt 35 A fra batteri ved tomgang umiddelbart efter hjemkomst. Andre målinger af strømstyrke og spænding viste 4-13 volt, 1-5 amp. over sekundær feltspole (generator) og typisk 3-5 ampere output fra D+. Batterispænding under turen viste 13,8 volt indikerende god ladestrøm.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 25. august 2020
Vejr:
Vindretning: SV
Vindstyrke m/s: 5
Vejrlig: Nogen sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Turen gik til Vejlesø, Holte Havn, Birkerød langs kysten hele vejen til Farum, gik ind ved skov & naturskolens havn, så kom hr. Lars Stupkær! Dejligt og vi fik en god lang snak, og har nu inviteret ham og en kollega på søen i Triton til en kop kaffe en dag i nærmeste fremtid. Vi sejlede derefter til Frederiksdal fik lidt mad og øl. Triton KAN altså ikke lide at sejle langsomt, så bliver dynastarter MEGET varm 66 g > 71 g motor 52 g > 59 g , fart (gas) 50 % > 75 % går motor rigtig godt og temp falder til : dyna varm 39 g > 47 g , motor varm 49 g > 57 g ! Derefter langs kysten resten af søen til YF !
Kort og fart, kommer.
Der er så noget jeg ikke kan forstå : IAB ! Der er da en masse, som det umuligt kunne have undgået ens opmærksomhed ! kraftig benzinlugt fra motorrum, ja ! den er meget utæt ved kabortor og ved pumpe, ( som beskrevet før ). Udstødning er også utæt der er jo en meget kraftig OS ! Hvis ikke der er udluftning (gennemtræk).
Jeg vil gerne høre hvem, der laver dette ? De to maskinmester ? Har I mod på- og tid til det ? Eller er der nogen andre, der skal se på dette ?

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 24. august 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Nogen sol
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 3,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
YF / Vejlesø /gabet / YF. Fin tur ‘intet at bemærke’ (iab).

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 20. august 2020
Vejr:
Vindretning:
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Let regn
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 2/3
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Næsten fuld
Bemærkninger – evt. fejl:
Kun en havnerundfart 🙂
Tage mål benzinslange og fylde benzin på fra i går,

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 19. august 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Tordenbyger
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 0,0 liter
Additiv påfyldt: Nej
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl:
Vi (Søren Frederiksen) var ude og måle på motor og dyna. Varme og V & Amp en god tur til Frederiksdal – Farum – Birkerød – YF først i høj sol så overskyet kom lige i havn i YF regn og torden . Varme motor : 54,2 g Dyna : 64,1 g . Volt & amp data kommer. ! Det ser lidt normalt ud og alligevel ikke, så vi er gået i tænkeboks, og den forløbige plan er, at vi sejler vidrere nu og først gør noget til vinter, relæet skal udskiftes samt alle ledninger ! For det er en stor fuglerede.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 17. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Var kun ude og røre motoren og efterspænde skuer til benzin slange. Det var for varmt der ude i solen og søen
Skyggen 30,1 g, i så solen 🔥

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 14. august 2020
Vejr:
Vindretning: NØ
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
Turen gik til vejlesø og retur !

Motor varme start
23,9 > 24,2 g
Dyna 22,4 > 23, 6 g
*****
Motor efter sejlads vejlesø
Motor 58 > 63 g
Dyna 45 > 47 g
*****
Motor efter sejlads Yf
Motor 57,8 > 62,2
Dyna 51,7 > 56,6

Ellers går den jo godt.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 13. august 2020
Vejr:
Vindretning: Ø
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: Næsten fuld
Benzin påfydt: 4,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl:
En soltur til Frederiksdal. Hilse på bådbyggeren og Hans.
De var ved at tabe underkæben, da de så Triton.
Vi fik MEGET ros, og de var meget glade for at se den så flot på søen igen.
Vi har altså et problem med vores dynastarter og relæ ! Mange siger til mig – skift begge dele på en gang, for det er ikke til at sige, hvor fejlen ligger !!!
Hmmmmmm Hvad før vi ??

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 13. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Årsag til benzin lugt ved Tritons motor er fundet. Det stykke gummi slange det er indsat før karburatoren slutter ikke tæt mod de rør den er monteret på. Afpudsning af rør og evt lige flydende pakning er vejen frem.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 12. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Sejlede ikke i dag – men fik sat benzintanken midlertidigt op på et par strøer, så vi har noget at gå ud fra med hensyn til vores målinger. (Man kan godt komme til uden at flytte tanken).
Vi (KHS & TMV) fik også set på relæet, og det har det ikke godt. Bevares –  det virker men?! Vi skal have et andet!
Benzinen løber også ud ved motor to steder. Man kan se dette, når man pumper ved motor – det er ved overgangen mellem kobberrør og gummislange , meget tydelig endda! KHS har et par fotos som kommer.

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 11. august 2020
Vejr:
Vindretning: SØ
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Næsten fuld
Bemærkninger – evt. fejl:
Afgang YF 1715 til Vejlesø. Derefter Lillekalv. Ophold ca. 1.5. Time. Motorstop efter 3 min. Efter genstart ingen problemer . Ankomst YF kl 21. Smuk solnedgang.
Henrik

Logbog ført af: Jesper Ulslev
Dato: 10. august 2020
Vejr:
Vindretning:
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: Fuld tank
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Fuld tank
Bemærkninger – evt. fejl:
Motoren kørte som en symaskine.
Herlig tur: Vejle sø, Farum, Frederiksdal og YF

Logbog ført af: Allan Christensen 
Dato: 9. august 2020
Vejr:
Vindretning: NV
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/2
Benzin påfydt: 10,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Fuld tank
Bemærkninger – evt. fejl:
Afsejlet kl. ca. 10.30. Pause i ca. 45 minutter i Farum. 3 minutter efter afgang satte motoren ud. Manuel pumpe kunne trykkes ind 2 gange inden den var fyldt med benzin. Herefter kørte motoren uden problemer bortset fra overophedning. Det var umuligt at holde temperaturen under 80 grader og sejladsen blev gennemført ved 75 % gas og ca. 85 grader. Dynastarteren er langsom om at varme op men endte også med at blive meget varm på vej hjem fra Farum, men den nåede ikke at blive for varm på turen til Farum. Hjemme igen kl. ca. 14.30.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 8. august 2020
Vejr:
Vindretning:
Vindstyrke m/s:
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 6,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Næsten fuld
Bemærkninger – evt. fejl:
Phyha 😅 havblik ikke skygge på søen & 30,3 g i skyggen siger bilen nu efter en dejlig tur til Vejle sø ! Hilse på stor 🍦 is og kold 🍺 øl, ud på storsøen, motor gik ud to gange. Det er som om, den ikke får “mad” nok, men ok på halv kraft, dyna-starter MEGET varm stadigvæk (motor ca. 70 g dyna 80 – 90 g).
T

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 8. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Husk venligst IKKE at sætte redningsstige på det nye der er lavet agter. Og blev vi ikke enige om IKKE at have benzindunke på skibet også agter, pga. brandfare? Vi har jo ca. 20 liter normalt om bord!! Så venligst tag dunk med ned og med hjem.

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 7. august 2020
Vejr:
Vindretning: S
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 1/2
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl:
Dejlig sommerdag ! YF til storsøen ! Drevet for vind ca. 4 timer/frokost solbadning ! Motor Ok.
Temp mellem 78/80 gr.
Henrik

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 1. august 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vi har i dag fået doneret en “ råber “ fra min genbo Niels også kendt som Niller eller Skæg.

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 31. juli 2020
Vejr:
Vindretning: SV
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Solrigt
Brændstof:
Benzinmåler ved start: ca. 2/3
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl:
Skøn dag på søen ! Ruten var YF / vejlesø/Farum /YF – motor gik perfekt med temp ca 70/72 grader. Olie og bolte checket Ok. Henrik

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 28. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
 Allan og Christian har skiftet kondensator. Allan har prøvesejlet, fin og problemfri gang, uden lugt fra udstødning agter. Derimod lugt fra udstødning i kahyt. Vi skal nok have set på lydpotte og tilspænding. Lydpotten blev skiftet i 93-94, så efter 25 år er den måske udtjent. ??

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 27. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
2×2 kg brandslukkere monteret. 1 stk. for-cockpit – bagbord. 1 stk. kahyt. Pumpesump rengjort, ekstra pumpe incl. niveauvagt monteret.

Logbog ført af: Karsten Sørensen
Dato: 25. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Nogen sol
Benzinmåler ved start: ca. 1/3
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl: Dagens sejlads gik til Holte Havn. Trods en del bekymring hos de øvrige laugsmedlemmer angående grøde, var der ingen problemer. Jeg startede fra YF med at gå mod Holte Roklub og ud for Verdens ende gik jeg mod broen ved “Ved Furesøen”. Næsten inde ved denne bro skiftede jeg kurs til ret med kanalen. Jeg så intet grøde overhovedet. Jeg stod på kassen, så jeg havde godt udsyn, dog uden at se grøde. Turen i kanalen og i Vejlesø var helt problemfri. Ved Holte Havn var der heller ingen grøde. Så alt i alt ser jeg ingen bekymring ved at gå i Vejlesø. Blot man holder fri af Verdens Ende (uden at jeg så grøder derinde heller).

Rent teknisk bemærkede jeg at motoren har alt for mange udsættere. Jeg vil mene, at det er ca 10% af tændingerne der fejler. Deraf en markant benzin-lugt fra udstødningen.

Så her er lidt sludder fra Kloge Åge 🙂
Årsager til udsættere.
På 12v siden: Platinere er skiftet, men kondensatoren er ikke. Den væsenligste årsag til dårlige platiner er defekt kondensator. Det pga. at kondensatoren skal udglatte belastningen over kontakterne og derved forhindre, at disse bliver brændte. Selve højspændingsspolen kan heller ikke lide det og kan blive svag. Det vil sige, at den slidmæssigt vigtigste del på 12v siden er kondensatoren.
På højspændings siden: Forudsat at højspændingsspolen er i orden og leverer den ønskede højspænding, kan hele højspændingssiden være problematisk. Der skal næsten ingen ting til, før end man får krymestrøm og udfald på højspændingen.
Første sted at fejlsøge er rotordæksel og rotor på strømfordeleren. Den mindste lille revne (mikroskopisk) vil forårsage, at der springer gnister inde under dækslet. Koksede kontaktplader kan også skabe problemer.
Tændkabler kan også være problemet. Dårlig kontakt ved høspændingsspole, rotordæksel og tændrør, kan nemt opstå, hvis de har været afmonteret nogle gange. En simpel test med ohm-meter kan, nogle gange, afsløre dette.
Endelig er der tændrørene, hvor små revner i porcelænen har samme effekt som på rotordæslet. Det er sjældent, at det er ved gnist-gabet i forbrændingskammeret, at der er problem.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 25. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der er passage med forsigtighed til Vejlsø.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 22. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så er ansvarsforsikringen for Triton på plads via YFs kollektiveansvarsforsikring. Betalingen sker via YF.
Forsikringen gælder for skader på anden part forvoldt af Triton. OBS! Personskade pådraget i forbindelse med sejlads på ombordværende personer dækkes ikke. Der henvises til egen ulykkesforsikring.
Triton skal være udstyret med en 2 kg. brandslukker dansk godkendt. Se forsikringsbetingelserne. Forsikringen lægges på hjemmesiden “dokumenter”.

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 21. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton fik fine, nye messing roset-ventiler monteret i går aftes – doneret af en stor Triton-fan 🙂
Når nu hun er blevet så fin, skal de små detaljer jo også være i orden. Messingskruerne til BB-ventilen gav lidt udfordringer, og nogen vil nok bemærke, at de ikke sidder helt synkront med dem i SB-side – men mon ikke det går 😉

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 20. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton er nu forsikret hos Codan via YFs kollektive ansvarsforsikring.

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 19. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Tomgangen justeret lidt op.

Logbog ført af: Henrik Wenkens
Dato: 19. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vindretning: SV
Vindstyrke m/s: 4
Vejrlig: Solrigt
Benzinmåler ved start: ca. 3/4
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 3/4
Bemærkninger – evt. fejl: Afgang YF kl 12:30 til Lille Kalv -ophold 1 time . Efter afgang motorstop efter 3 min. Genstart OK – efter ca. 3 min igen motorstop . Genstart OK – herefter ingen problemer. Motor temp. Ca. 80 grader . Max motorbelastning 1/2 – 3/4.- lænser hver 45 min.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 17. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Flange skrueaksel bolte har fået loctite.
Jeg har søbet oliefilm op. Kasser med værktøj, loctite mv. står i forrum. Kasse med kompas, horn, køkkenrulle mm. Do.

Husk! Check olistand motor samt ovennævnte bolte før afgang.

Finn

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 17. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
OBS! Der er meget grøde i østlige Store Kalv foran Furesøkanalen. I kanalen og Vejlsø er der ingen problemer.
H. Finn

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 16. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Gulvet i forkahyt og i salon er skuret. Motorkassen er monteret, men første toplåge sidder ikke helt rigtigt.
Lænsepumpen stod og arbejdede, da jeg ankom ved 20:00 tiden. Pumpens vippekontakt kunne ikke slukke selv. Meget spildolie omkring kontakten. Fik til sidst drejet den lidt, så den selv slukkede efter pumpning – men jeg er stadig usikker på, om den fungerer helt optimalt. Formanden ser på den i morgen formiddag (pas på – man får meget sorte fingre).

Nu ikke noget med at svine på det nyvaskede gulv 😀

Poul

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 16. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Allan og Christian har færdiggjort arbejdet fra onsdag.
De har tømt forrummet ved pumpen for splidolie, vasket med varmtvand. Triton har været på prøvetur, Bistup-kysten, storsøen og retur. Alt er fundet i orden, lader, kølevand omk. 70 gr. Har gået for langsom fart til fuld gas uden bemærkninger. Check oliestand, olietrykmåler er ikke hel pålidelig.

RESTarbejde. Rengøring af forkahyt, bundbrædder m.m. Montering af motorkasse.

Triton sejler ikke før dette arbejde er udført.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 15. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Kære alle. Tusind tak for det store arbejde og engagement der blev udvist i dag omk. Tritons motor. Tak til Søren for råd og hjælp. Det er utroligt, hvad der kan løses, når vi løfter i flok. Det var en dag, hvor vi lærte rigtig meget om motor og om samarbejde. Tak for det. Jeg gik glad derfra.
Fik set på det nyvaskede tag, det kan ikke gøres bedre, alle de grønne alger er væk. Flot arbejde Poul.
Pas på jer. Hilsen Finn

Triton må ikke sejle før problemet med den overophedede dynastarter er løst.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 15. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton over til kranen. De to maskinemestre og deres “lærlinge” tog motoren ud af Triton, da de var nervøse for, at der var gået en pakning eller et bundkar, fordi olien løb ud i båden meget hurtigt.
Alle mand på “dæk” næsten på nær dem, der er arbejdsramt  eller på ferie! (Poul opdaterede hjemmesiden inkl. motormanualer).
Godt gået og et fantastisk teamwork! Det er jo det, vi kan, når vi er best! Men heldigvis var det ikke så slemt. De dyre ting var i orden. MEN ! Der var et løst rør, hvor olien løb ud, (troede bare det var en prøve, hvor de to maskinemestre ville se, hvor hurtig man kan få en motor ud og tilbag igen i Triton 😁).
Det var en lang dag i havnen ca. 5 > 6 timer, hvor vi også fik hjælp af Søren Frederiksen, dejligt tak.

Triton må ikke sejle før problemet med den overophedede dynastarter er løst.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 13. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ryglæn er monteret idag. Der skal i løbet af vinteren laves lidt om, men ellers ser det pænt ud efter at det blevet lakeret. (Mangler lakering af bagside)

Triton må ikke sejle før problemet med den overophedede dynastarter er løst.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 11. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Allan og jeg stået på hovedet i maskinrummet et par timer + ! Alt det el skal laves helt om meget snart. Det er jo totalt håbløst at finde ud af, hvad der er op eller ned. Vi fandt et par løse forbindelser på 3 sikringer (rustet sammen), men det hjalp desværre ikke på problemet. Men dynastarter virker, den starter og giver strøm! Men det kommer aldrig over til batteriet….! Relæet “klikker”, som det skal, men vi ved ikke, om der kommer strøm ud i gennem (ja ! vi kan jo måle tænker du jo nok… men hvor?) Og hvor meget skal der komme ud og over til batteriet? Det er lige der, vi står nu.
Så lige nu leder Allan og jeg efter diagrammer på nettet , og har fundet mange allerede! Vi skal bare lige have det rigtige, så vi kan se, hvad der er hvad
Det var det fra lørdag d 11/7-20

Triton må ikke sejle før problemet med den overophedede dynastarter er løst.

Logbog ført af: Jesper Ulslev
Dato: 10. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vindretning:
Vindstyrke m/s: 1
Vejrlig: Let regn / sol
Benzinmåler ved start: Fuld tank
Benzin påfydt: 7,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: Fuld tank
Bemærkninger – evt. fejl: En fin sejltur Vejlesø, Holte Havn, YF, Farum sejlklub, Frederiksdal og tilbage til YF. Motoren satte ud og der kom røg fra en overophedet dynastarter. Eftergik og efterspændte ledninger og stelforbindelse, men fortsat problemer med varme på turen fra Frederiksdal og hjem. Der er brug for at laugets eksperter lægger hovederne i blød og finder løsningen på problemet. Relæ eller starter?
Jeg var som kaptajn til eksamen med Torben som mentor og censor.
I Frederiksdal fortalte Torben at jeg havde bestået og vi fejrede det med Champagne og wienerbrød.
På tilbageturen til YF holdt vi en enkelt kølepause.

Triton må ikke sejle før problemet med den overophedede dynastarter er løst.

Med sejlerhilsen Jesper

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 10. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ryglæn ligger stadig her hos mig. Lak er ved at hærde. Regner med at montere det i weekenden.
Mvh. Finn

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 6. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ryglæn gav idag mange udfordringer, byger, blæst så jeg måtte tage det hjem for at lave det færdigt. Håber at alt passer, er ved at give ryglæn lak. Monterer onsdag når lak er tørt.

Poul har vasket taget på salonen og det meste af forruf første gang med grundrens. Herefter får det en tur mere med sæbe.

Foto taget her til aften ved Frederiksdal Fribad,

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 5. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Hej alle på en regnvejrs søndag. Allan og Christian melder Triton klar. Har i dag været en tur i Storsøen, Birkerød motor går som en symaskine. Motor kasse er monteret. Der mangler kun små ting samt ryglæn. Det ligger klar til montering mandag (forhåbentlig i tørvejr) ☔🌧😩
Mvh. Finn

Logbog ført af: Allan Christensen
Dato: 3. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Jeg har lige været ude at sejle en testtur med Triton. Karburatoren er tæt og justeret. Tændingen er også justeret og der burde ikke være nogen problemer med at sejle. Der er fyldt ekstra 10 liter benzin på, men der er kun tilsat blyerstatning til de første 5 liter. Check aptering, anker og nødhjælpsudstyr før sejlads.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 1. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Kære alle. Nu er det sommer og ferie. Jeg laver ryglæn færdig i denne uge og får det monteret. Der mangler nu kun småting udover motor.
1: ekstra pumpemonteres. forrum ??
2: manuel pumpe Stb. under bænk, skrues fast ??
3: midt dækbræt over pumpe forrum. ?? Står et eller andet sted ( gråt med 2 huller)
4: ryglæn agter. (Finn)
5: vask af tag. (Poul)
6: Lørdag d. 3 oktober kl. 10-11 Status sommer. Hvornår skal Triton på land.

Jeg vil nu koncentrerer mig om at få skik på alt jeg er kommet bagud med herhjemme.
Klippe hæk, ordne have og hus og tage mig af Joan.
Jeg ønsker jer alle en god sommer. Vi ses.
Mh. Finn.

Logbog ført af: Finn Sørensen og Torben Vester
Dato: 26. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så kom vi på plads med MEGEN møje og besvær – uden motor! Og hvad lærte vi så…. brug aldrig Søløven til at flytte Triton 😀

Triton må ikke sejle!

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 7. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Christian og jeg gik i gang med eftertætning! 
Så mangle vi kun alt det andet 😎

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 5. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Det er godt, vi står på vognen efter at være uden vand under kølen og indvendig i over et år. Men det er utroligt, så hurtig hun lukker sig. Skønt at se hun lever.

Logbog ført af: Jesper Ulslev
Dato: 3. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Flere billeder fra den vellykkede søsætning.

 

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 3. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Flere billeder fra gårsdagens søsætning.

 

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 2. juni 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så skete det endelig. Nu mangler den sidste tørn med at eftertætne. Tak for i dag og god sejlsæson. 👍🤩

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 30. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så er pullert og klyds monteret. Triton er klar til søsætning.  Tak til Joan for en hel måneds tålmodighed og til de mange timer hun har tilbragt i uvirksomhed, mens jeg har arbejdet på Triton. 
Det har været en drøj omgang, som trak ud og trak ud. Der var lige lidt mere råd i agterskibet, end jeg havde regnet med, så røg vi ind i covid19 krise osv osv., som forsinketde os i et ellers dejligt tørt forår, men nu er vi der. Resultatet har været værd at vente på. M/C Triton er næste lige så fin og flot, som da hun blev bygget. Det er et flot stykke arbejde, der er gjort, især tak til Torben og Jesper, der har trukket det store læs med fenderlister, fugning oma. Tak til Peter Yde for kontakt til og fremskaffelse af Sikaflex. Valget af Jotun clipper 1 og Jotun lak er jeg usikker på, den er længe om at hærde og klæber stadig en del, men vi må se, om den hærder som beskrevet i produktblade.
Jeg glæder mig til på tirsdag, hvor vi søsætter hende. Vel mødt. God Pinse. Finn

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 28. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Fire funklende finpolerede fendere fik fire friske fenderliner foræret 🙂 

 

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 21. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton bliver smukkere for hver dag. En kort hyggepause og så videre med arbejdet. Måske søsætning en aften i næste uge? Formanden gir’ besked.

 

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 20. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der arbejdes ihærdigt på de sidste detaljer 👍

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 16. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der grundes  vådt i vådt. Gang 12.  3 mere. 👍

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 16. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Triton skal snart på vognen – Finn er ved at lave en indkaldelse.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 12. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Sådan skal en fuge lægges 🙂

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 11. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så er bb side også helt færdig, og det støver meget…

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 10. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så blev hele fenderlisten i sb side færdig, og den er lækker! Glat som en ……….

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 8. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så fik jeg et par skud af Allan under Triton. Han blev helt færdig.

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 7. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Tilpasning af karm.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 6. maj 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så kom Jesper tilbage igen og gav den en på “listen”. Finn var igang med sidestykke til agter. Selv gik jeg bare i vejen efter opmærkningen  af fenderliste. 🤓
Nu er vi klar til at lægge fuge i på fredag/lørdag ! FEDEST

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 29. april 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Presenning aftaget af HW – lagt sammen og på plads ved de øvrige. Lægter nedtaget af TMW og lagt på plads i værkstedet.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 24. april 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Ja ja – vi laver da også noget! Selv uden værktøj 🙂

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 22. april 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Hjemmearbejdsplads. Der arbejdes på mahognikarmtræet under kirsebærtræets blomsterpragt.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 24. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Til dem der har glemt hvor nøglen til “Eugens værksted” er 🙂

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 19. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Kære Triton-venner.
Så var vi ellers tæt på målet. Et helt års slid blev lagt ned af en virus. Det er vi desværre ikke herre over, men også den forhindring kommer vi over. Det vigtigste for mig lige nu er, at alle kommer godt igennem denne udfordring uden at blive smittet med Covid 19.
Hvornår vi kommer i gang igen, kan ingen vide. Kommer der til at gå 1, 2 eller i værste fald 3 måneder?
Fat mod Tritons venner, hun skal nok kommer i vandet.

Bedste ønsker for os alle. 
Finn

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 16. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Hej alle Tritons venner.
Vi har lige kastet et drivanker ⚓ det næste stykke tid pga. covid-19, så det kan godt være, at vi ikke lige kommer i vandet d. 15/4 ! Men nu må vi se tiden an og bruges vores sunde fornuft og udvise samfundssind.

Bestyrelsen

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 11. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der røg den presenning 🙁
Skønne spildte kræfter – ak ak

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 8. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Logbogen skal ikke snydes for et billede af Tritons fine værksted. Tak til TMV for lys, varme, oprydning og ikke mindst “beslaglæggelse” af rummet 🙂

Logbog ført af: Poul Stilling
Dato: 8. marts 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så fik Triton en flot og forhåbentlig solid overdækning.
Godt arbejde – AC, CP, KHS, JU, PS og TMV

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 28. februar 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der arbejdes i slud og regn for at nå det (JU, TMV, FS)

Der er købt ind til telt.

Finn har fået doneret en jakke – så han er også i gang!

Logbog ført af: Finn Sørensen
Dato: 19. januar 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Så er kamtræ høvlet ned til 20. Næste step er tilpasning. De to sider er ikke ens, så det bliver lidt fra bb og stb. For-buen fra bb og agter-buen fra stb.

Logbog ført af: Torben Vester
Dato: 16. januar 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Der var sol og lidt varme over YF ! Så der kom gang i værkstedet , der blev høvlet , målt, og hygget over en kop kaffe.
Vi er igang