Logbog ført af: Karsten Sørensen
Dato: 25. juli 2020
Bemærkninger – evt. fejl:
Vindretning: V
Vindstyrke m/s: 3
Vejrlig: Nogen sol
Benzinmåler ved start: ca. 1/3
Benzin påfydt: 5,0 liter
Additiv påfyldt: Ja
Benzinmåler afleveret: ca. 2/3
Bemærkninger – evt. fejl: Dagens sejlads gik til Holte Havn. Trods en del bekymring hos de øvrige laugsmedlemmer angående grøde, var der ingen problemer. Jeg startede fra YF med at gå mod Holte Roklub og ud for Verdens ende gik jeg mod broen ved “Ved Furesøen”. Næsten inde ved denne bro skiftede jeg kurs til ret med kanalen. Jeg så intet grøde overhovedet. Jeg stod på kassen, så jeg havde godt udsyn, dog uden at se grøde. Turen i kanalen og i Vejlesø var helt problemfri. Ved Holte Havn var der heller ingen grøde. Så alt i alt ser jeg ingen bekymring ved at gå i Vejlesø. Blot man holder fri af Verdens Ende (uden at jeg så grøder derinde heller).
Rent teknisk bemærkede jeg at motoren har alt for mange udsættere. Jeg vil mene, at det er ca 10% af tændingerne der fejler. Deraf en markant benzin-lugt fra udstødningen.
Så her er lidt sludder fra Kloge Åge 🙂
Årsager til udsættere.
På 12v siden: Platinere er skiftet, men kondensatoren er ikke. Den væsenligste årsag til dårlige platiner er defekt kondensator. Det pga. at kondensatoren skal udglatte belastningen over kontakterne og derved forhindre, at disse bliver brændte. Selve højspændingsspolen kan heller ikke lide det og kan blive svag. Det vil sige, at den slidmæssigt vigtigste del på 12v siden er kondensatoren.
På højspændings siden: Forudsat at højspændingsspolen er i orden og leverer den ønskede højspænding, kan hele højspændingssiden være problematisk. Der skal næsten ingen ting til, før end man får krymestrøm og udfald på højspændingen.
Første sted at fejlsøge er rotordæksel og rotor på strømfordeleren. Den mindste lille revne (mikroskopisk) vil forårsage, at der springer gnister inde under dækslet. Koksede kontaktplader kan også skabe problemer.
Tændkabler kan også være problemet. Dårlig kontakt ved høspændingsspole, rotordæksel og tændrør, kan nemt opstå, hvis de har været afmonteret nogle gange. En simpel test med ohm-meter kan, nogle gange, afsløre dette.
Endelig er der tændrørene, hvor små revner i porcelænen har samme effekt som på rotordæslet. Det er sjældent, at det er ved gnist-gabet i forbrændingskammeret, at der er problem.